Veloform cykelbutik interiör

Veloform – ett guldkorn till cykelbutik i Göteborg

För nån vecka sedan besökte jag Veloform cykelbutik i Majorna. Det är en liten men väldigt fin och charmig cykelbutik med en del nya cyklar men framförallt ett väldigt stort utbud av reservdelar till både nya och gamla cyklar. Jag fick en kaffe av Anders som driver butiken och det märks direkt att han är otroligt kunnig och en riktig cykelentusiast.

Stort utbud av reservdelar till både gammalt och nytt

-Är det hit man skall komma om man behöver reservdelar till sin gamla hoj? undrar jag.

-Ja men inte bara alls till gamla cyklar, det är ingen retrobutik. Jag har exempelvis kedjehjul i alla vanliga storlekar men även de flesta ovanliga. Och det är inte för att jag är en retrobutik utan för att jag tycker att någon måste ha det. Jag säljer också nya cyklar.

Veloform exteriör
Veloform har massor med kunskap och reservdelar men också nya cyklar.

-Två amerikaner var här i förra veckan, fortsätter han. De hade mailat innan ”Har du Phil Woods vevlagerverktyg?” och ja, det har jag ju. De hade även mailat Phil Wood innan och frågat vem i Sverige som kan ha deras vevlagerverktyg. Phil Wood hade då nämnt en liten butik i Göteborg som heter Veloform som kan ha dem, vilket ju stämde. När amrikanerna väl kom hit blev det helt storögda, ”Du har ju allt det som få kultbutiker i USA har. Och allt samlat på ett litet ställe!”

-Men behövs en sån här affär idag, går inte det mesta att beställa hem via internet?

-Jag tycker själv det är väldigt trevligt att handla över disk. Då kan man prova och känna på sakerna. Väldigt många köper dessutom fel sak. Det händer exempelvis att folk kommer hit med nav, fälg och ekrar som de köpt och vill att jag ska sätta ihop det. Men då har de kanske köpt fel ekerlängd. Postorderfirman som sålt det struntar ju i om det passar, eller så vet de inte ens om vilken fälg det skall vara till och då stämmer det inte. Så det är lika bra att komma hit direkt.

Veloform och kaffe

Här blir vi avbrutna av en stamkund. Även han en cykelentusisast med en Randonneurcykel köpt i butiken. Han sa att behövde köpa bromsklossar, en slang och en kaffe. Han hade dessutom med sig en kanellängd som han bjöd oss på och han stannade i butiken längre än jag var där. Han var helt klart inte bara där för att handla utan även för att fika.

-Oerhört trevligt att du säljer kaffe också, säger jag till Anders.

-Tanken var från början att folk skulle betala för kaffet men det går väl inte riktigt ihop sig. Det blir inget överskott i kaffekassan direkt, skrattar han. Ända sen jag började med butiken, 2003, så har jag haft en dröm om att det skulle vara ett kombinerat café och en cykelbutik. Det har jag inte gett upp, jag har samlat inredning till ett café hemma i lägenheten.

Anders nämner också att han letar ny lokal, inte bara för att få plats med cafédrömmen utan för att det verkligen är fullt med saker i butiken.

Veloform kaffemaskin
Kaffemaskinen har fått en bättre plats i butiken en kassaapparaten.

Lite av Anders tankar kring cyklar och cykeltrender

-När vi väl pratar om framtiden, hur ser du på cyklandet och cykeltrender?

-Jag tycker det är sjysst med stålramar. Jag tror de har en plats att fylla. Och det har visat sig vara rätt också, för de kommer tillbaka ganska mycket även på finare cyklar idag. Det mesta nytt som kommer i cykelvärlden är provat innan. Det är en mogen marknad. Cyklar har funnits i snart 130 år och har sett ungefär likadana ut. Då får man kränga på andra sätt som genom att hitta på nyheter som någon annan redan har kommit på. Så vissa saker kommer tillbaka även om de är kassa, som kardandrift. Det var kass på 1800-talet och kommer fortfarande vara kass om 50 år. Lik förbannat kommer de tillbaka med jämna mellanrum.

-Du nämnde tidigare fixietrenden som kom för 10-12 år sedan.

-Ja det grävdes ju fram mycket gamla racerhojar från 70-talet som hade horisontella gaffeländar så man kunde flytta bakhjulet. Det var det som krävdes för att man skulle kunna sträcka kedjan på en fixiecykel. Det var ju rena kulturmordet på alla cyklar som byggdes om till fixiecyklar. Nu har det varit en döende trend länge. Nu säljer jag tre drev om året.

Sen ställde jag en fråga om cykeln som stod framför oss. Det var Anders egna cykel, en Randonneurcykel byggd av honom själv. Jag fick en lång berättelse om cykeln i detalj och om Randonneur i allmänhet medan jag käkade min kanellängd och drack mitt kaffe. Det är charmigt att sitta där bland alla grejer och mycket intressant att lyssna på Anders som har så mycket cykelkunskap. Dessutom har han väldigt gott kaffe, jag hoppas verkligen att cafédrömmen blir av. Men även utan café är Veloform väl värt ett besök.

Veloform Anders cykel
-Vad det är för märke? Den är byggd här så det är nog en ”Anders Jansson”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.