Att cykla elcykel och Ecoride Sense

Att cykla elcykel och Ecoride Sense

Det pågår en försäljningsboom av elcyklar och jag ville förstå varför. Jag fick låna en Ecoride Sense under två dagar för att testa cykeln men framförallt ville jag prova hur det är att cykla elcykel och Ecoride Sense.

Elcykel i stan

Jag började mitt elcykeltest i stan och det var riktigt roligt. Man får en väldig acceleration och skjuts när man startar och eftersom det är mycket stopp och kurvor i stan så ökar snittfarten markant. Man kör som en galning och det är hur kul som helst. Nackdelen är solklar, det blir väldigt lätt farligare att cykla. Jag ser heller ingen vidare nytta av det då jag oftast inte har så bråttom och i stan måste man ju dessutom följa trafikens fart. Att cykla i stan är inte heller det som är syftet med elcyklar. Men det är väldigt roligt.

Cykla långt på elcykel

Att cykla långt på elcykel är bekvämt och utan ansträngning. Jag skulle tro att man orkar längre än batteriet orkar. Jag cyklade som längst 18 km, det var i kuling och över så många broar och backar jag kunde hitta. Det gick så lätt, man blev varken varm eller trött av det trots att jag höll på i 45 minuter. Det är detta elcyklar är byggda för och jag kan verkligen förstå försäljningsboomen för alla som har långt att cykla. Tack vare elcyklar kan cyklar nu ersätta bilar för folk som har lite längre till jobbet. Helt lysande.

Cykla fort på elcykel

Nej, cykla fort gör man inte. I alla fall inte över 25 km/h. Elmotorn hjälper upp till 25 km/h och kör man fortare märker man det direkt. Dels för att man är van att få elsupport, men också för att cykeln är tung och man har en upprätt sittställning så att cykla snabbare blir jobbigt. Det som händer är att man kör ganska exakt i 25 km/h. Man får hjälp upp till 25 km/h, sen saktar man ner lite för det blir trögt och tungt, då får man en ny knuff och kommer över gränsen, och så vidare. Det blir lite ryckigt, men det vänjer man sig nog vid och på min långtur körde jag stora delar på det här sättet och ganska exakt i den farten. Men har man planer på att cykla fortare än så, är elcyklarna helt enkelt inte gjorda för det.

Cykla elcykel i backar

Som en dröm. Alla backar jag körde i gick över 20 km/h utom en, Nordhemsgatan, som är brantast i stan. Den gick lite långsammare. Men bor man exempelvis på Guldheden i Göteborg, som är högt uppe på ett berg, eller om man skall pendla över Götaälvbroarna, så är elcykel perfekt. Det går så lätt och man blir varken trött eller varm.

Ecoride Sense

Ecoride är ett företag i Göteborg med en väldigt tilltalande affärsidé.

-Ecoride ger allmänheten en enkel möjlighet att bidra till en bättre miljö genom att välja våra elcyklar framför bensindriva fordon, kan man läsa på deras hemsida.

Ecoride Sense som jag lånade fick bäst i test av Aftonbladet. Cykeln kostar 23 495 kr och är premiumcykeln i Ecorides komfortkollektion. Enligt mig är det just en komfortcykel med upprätt sittställning, mjuk sadel och helt enkelt genombekväm. Tack vare elmotorn så blir det extra bekvämt. Det var mycket lätt att förstå hur den fungerade, jag fick ca 3 minuters genomgång och det räckte. Allt fungerade väldigt bra så som bromsar, display, växlar och batteri. Stilmässigt ser den ut som många elcyklar gör, det vill säga rejäl, kraftig och praktisk, matt lack och ett lite rymdigt, framtida utseende. Resultatet av mitt test, en bekväm och mycket bra cykel. Dessutom tillverkad av ett företag i Göteborg med en affärsidé jag tycker om.

Att cykla elcykel och Ecoride Sense är helt lysande men inget för mig

Elcyklar kan verkligen skapa helt nya resmönster som Jöran Fagerlund på Cykelfrämjandet berättade i min intervju med honom. Fler kan nu cykelpendla istället för att ta bilen. Att cykla elcykel långt och i backar går utan ansträngning och utan att bli varm. Vissa elcyklar kan dessutom ta en hel del last och räcker inte det så finns det eldrivna lastcyklar.

Just nu behöver jag inte en elcykel då jag har 6 platta kilometer till mitt jobb. Men kanske en dag, om jag får längre till mitt jobb, flyttar upp på en backe eller behöver lasta barn och hundar på cykeln. Under mitt test på elcykel fick jag frågan om jag abdikerat till elcykel. Nej, det har jag inte för jag behöver inte det. Behöver man inte byta från cykel till elcykel så gör det inte. Jämfört med vanlig cykel är elcykel dyrt och enligt Ecoride får du bara 50% av motionen. Men elcyklar är inte främst en ersättning till vanliga cyklar utan till bilar. Har du bil och möjlighet att istället elcykla, så sälj bilen och skaffa en elcykel. Jämfört med bil är elcyklar väldigt billiga, du få säkert 50% mer motion och du gör planeten en tjänst.

2 reaktioner på ”Att cykla elcykel och Ecoride Sense

  1. Intressant artikel!

    Jag flyttar snart till ett hus ganska långt utanför Stockholm (Värmdö) och kommer att få ca 2,7 mil till kontoret. Jag funderar på att köpa en elcykel i samband med det. Det skulle ge mig lite drygt en timme till jobbet, vilket är helt ok jämfört med andra transportmedel. Med anledning av det har jag två frågor:

    1. Har du någon uppfattning om hur länge batteriet räcker. Skulle det innebära att jag behöver en laddningsstation på jobbet också?

    2. Ger elcykel ändå viss form av motion? Du skriver 50% av motionen, men är det jämfört med Indurain eller en glad amatör. Lite mer info om det hade uppskattats.

    Tack för bra sida!

    /Katten

    1. Hej Katten,
      bra frågor, jag skall försöka få till några bra svar:
      1. Det snabba svaret är nej, du behöver inte ladda på jobbet. Det längre svaret är att på en Ecoride Sense sitter Shimanos elcykelsystem Shimano Steps. Det har 4 olika lägen för hur mycket elmotorhjälp man får. Motorn kan vara inställd på att vara avstängd, eco, normal eller high. Man ändrar enkelt läge med två knappar på styret och displayen visar ungefärlig kvarvarande räckvidd för batteriet i de olika lägena. Givetvis drar high mest ström och man får ju då kortare räckvidd.
      Med fulladdat batteri visade displayen att jag över 80 km att köra i normalläget. Baserat på hur långt jag cyklade och lite enkel matte så tror jag det skulle stämma ganska bra. Enligt Ecorides hemsida kan man komma hela 125 km på en laddning men det är nog i väldigt bra förhållanden. Men du skulle nog absolut klara dig fram och tillbaka till jobbet utan att ladda.
      2. Jag skulle inte tro att 50% var någon vetenskaplig siffra som Ecoride drog till med. Men efter att ha provat så låter det ändå rimligt. Man får så klart motion även på en elcykel men utan att bli speciellt ansträngd eller varm. Så inte lika mycket motion som på en vanlig cykel men helt klart bättre än att sitta i en bil som i många fall är alternativet till elcykel.

      Tack för bra frågor!
      Niklas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *