Minskar mina koldioxidutsläpp vintercykling

Så mycket minskas mina koldioxidutsläpp av att jag cyklar till jobbet

Som ni kanske förstått tycker jag att cykling är det främsta transportsättet. En anledning som är viktig för mig är att cykeln inte släpper ut koldioxid och därmed är ett bra transportmedel för jordens klimat. Frågan är hur mycket mina koldioxidutsläpp minskat sedan jag började cykla dagligen till jobbet.

Koldioxidutsläpp från min gamla bil

Tills för några år sedan ägde jag en bil som jag oftast tog till jobbet. Till mitt jobb är det 7 km med bil och enligt Transportstyrelsens register släppte den ut 140 gram koldioxid per kilometer. Det ger ganska exakt 1 kg koldioxid per väg eller 2 kg per arbetsdag. På ett år, med 225 arbetsdagar, ger det ungefär ett halvt ton koldioxid.

Skapar bilrutan
Det här var längesedan jag gjorde

Det var ju inte så svårt att räkna ut! Men att räkna på klimatpåverkan kan göras väldigt komplicerat. Det finns en massa faktorer man kan ta med i kalkylen och ett halvt ton koldioxid per år är alldeles för lågt räknat i mitt fall.

Den största felräkningen är hur mycket min bil egentligen släppte ut. Det är nämligen så att när man kallstartart bilen släpper den ut betydligt mer än när den blivit varm. Det är därför mycket sämre för klimatet att köra många korta sträckor, som när jag pendlar till jobbet, än få långa sträckor. I tidningen Expressen hänvisas till en undersökning som säger att en bil kan släppa ut lika mycket under de första 30 sekunderna efter en kallstart som den gör under 50 mils körning. Det låter galet mycket tycker jag. På annat håll nämns det att det går åt 1 deciliter mer bränsle vid kallstart och att katalysatorn inte sätter igång förrän efter 5-10 minuter. Det låter ju mer rimligt.

En annan felkälla är att man sällan bara åker raka vägen fram och tillbaka till jobbet. Jag stannar oftast på vägen hem för att handla, gå på systemet eller nåt annat ärende. Med både bil och cykel kör jag alltså omvägar. Men i och med att jag bytt från bil till cykel har mitt val av affärer förändrats. Förut åkte jag exempelvis till ett Systembolag som låg någon kilometer från jobbet för där fanns bra parkeringar och jag körde sedan en längre väg hem. Idag väljer jag ett Systembolag som ligger precis på vägen hem men där kan man inte parkera med bil. Det här innebär omvägar med både bil och cykel och att omvägarna ofta var längre med bilen. 7 kilometer var alltså inte den sträcka jag verkligen körde från jobbet med bilen.

Dessutom körde jag bilen i stan under rusningstrafik vilket innebär bilköer, mer ryckig körning och därmed högre utsläpp. Jag var heller ingen vidare ecodriver, särskilt inte på morgonkvisten. Att sitta i bil, och än värre i bilkö, gjorde att det kröp i kroppen. När det även var lustigkurrar på samtliga morgonradiokanaler var jag nära att parkera bilen på stället och springa till jobbet.

Cykling i Göteborg
Det är så mycket härligare att cykla än att sitta i bilkö

Detta gör att min beräkning att jag sparar ett halvt ton koldioxid per år, är på tok för lågt räknat. Lägger man till en deciliter kallstartsbensin per väg, 50 gram extra utsläpp per kilometer för bilköer och körstil, samt 3 kilometer i stanna-och-handla-omvägar får man det dubbla. Mina utsläpp minskar alltså inte bara med ett halvt ton koldioxid per år, utan med ett ton, för att jag nu cyklar istället för åker bil till jobbet.

Hur mycket är då ett ton koldioxidutsläpp?

I Sverige ligger våra utsläpp omkring 11 ton per person och år, enligt Naturvårdsverket. På Svalna och Klimatkontot kan man enkelt göra en uppskattning av sina egna koldioxidutsläpp. Enligt dessa låg jag förra året på omkring 10 ton inklusive en resa på över 4 ton. Alltså utan bilen. Rensar jag för den där långresan och lägger till bilen så har cyklingen minskat mina koldioxidutsläpp med en sjundedel. Det är ju rätt mycket tycker jag!

Om fler cyklar

Transporter står för ca 30% av hushållens utsläpp i Sverige. Även om det sker förbättringar inom exempelvis energieffektivare bilar så ökar samtidigt våra transporter och minskningen av utsläppen går alldeles för långsamt. Ser man till regeringens klimatmål (och vad planeten behöver) så krävs ett stort trendbrott. Enligt dessa mål skall utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter minska med 70% till 2030.

Jag intervjuade Peter Schantz för ett tag sedan gällande cyklingens hälsoeffekter. Peter är professor vid GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Enligt en studie som han medförfattat som även nyligen presenterades i Vetenskapens Värld på SVT, så kan över en tredjedel av de som idag åker bil till jobbet i Stockholm, cykla till jobbet på under 30 minuter. Då pratar vi om 111 000 personer som har ungefär 3,5 km till jobbet.

Om man multiplicerar detta med mina siffror ovan så ger detta en minskning med 56 tusen ton koldioxid om dessa 111 000 personer cyklat istället. Då börjar vi ju snacka. Det är 0,5% av biltransporternas utsläpp i Sverige på ett år. Alltså bara om stockholmare med i snitt 3,5 km till jobbet hoppade upp på hojen.

Vintercykling i trafik
Många väljer bilen trots väldigt korta avstånd

Att minska koldioxidutsläppen är bara en anledning till att välja cykeln

Peter Schantz forskning visar att många har möjlighet att enkelt cykla till jobbet. Att välja cykeln när det tar under 30 minuter till jobbet är inte för mycket begärt. Och baserat på min överslagsräkning så skulle det ge stor effekt på våra koldioxidutsläpp.

Jordens klimat är bara ett argument till att välja cykeln som jag försöker illustrera. Det finns andra fördelar för miljön så som lägre lokala utsläpp av kväveoxider, partiklar och buller vilket jag kommer återkomma till. Men det är solklart, i alla fall för mig, att cykel och gång är de absolut klimat- och miljövänligaste transportsätten. De är även billigast och ger hälsofördelar som andra transportsätt inte ger. För kortare sträckor är de helt enkelt oslagbara transportmedel.

Lite extra kommentarer

Kommentar 1: Inlägget är uppdaterat sedan det först publicerades. Jag har nu förtydligat hur jag räknar på min gamla bils utsläpp.

Kommentar 2: Enligt Transportstyrelsen ligger koldioxidutsläppen från våra personbilar i Sverige på i snitt 158 gram/kilometer år 2016. Alltså mer än mina 140 gram/kilometer. För nya bilar låg utsläppen på 123 gram/kilometer år 2016 och för att nå föreslagna klimatmål krävs det att detta går ner till 95 gram/kilometer till år 2021 och därefter fortsätter sjunka.

Kommentar 3: För den lille kemisten så ger 1 kg bensin cirka 3 kg koldioxidutsläpp plus vatten vid förbränning. Det kommer alltså ut mer restprodukter än man stoppar in. Konstigt? Ja, men det beror på att bensinen binder syre vid förbränning, ungefär 4 gånger sin egen vikt. Ut kommer då 3 kg koldioxid plus en slatt vatten. Det här tyckte i alla fall jag var intressant.

Kommentar 4: Avslutningsvis ett lustigt citat från WWF:s hemsida ”Vi lämnade inte stenåldern för att stenarna tog slut, och vi måste lämna fossilenergiåldern långt, långt innan de fossila reserverna och resurserna är slut – senast år 2050 globalt.”

Omslagsbild tagen av Henrik Rådmark/Cykelfrämjandet

2 reaktioner på ”Så mycket minskas mina koldioxidutsläpp av att jag cyklar till jobbet

  1. Det behövs ett rejält trendbrott för klimatet. Det säger IPCC. Cykel och gång kan räknas som utsläppsfria. Att göra vardagsresandet med gång eller cykel ger oss dessutom en motion som vi så väl behöver. Bra för hälsan och bra mot stress. Det ger inte bil eller kollektivtrafik.

    Du skriver ”Att välja cykeln när det tar under 30 minuter till jobbet är inte för mycket begärt”. Då tänker jag att samhället borde formas så att så många som möjligt kan få under 30 minuter till jobbet med cykel.

    Vi behöver ett glest nät av prioriterade cykelleder i stan där man lätt kan köra om varandra, och där trafikljusen gynnar cyklister. I Göteborg kallas den visionen för pendlingscykelnät. Ett sådant nät gör att man kommer längre på kort tid, dvs att fler kan cykla till jobbet på under 30 minuter. Ju större tidsvinst desto fler kan bli intresserade av att välja cykeln.

    Förtätad blandstad innebär att bostäder och arbetsplatser kommer närmare varandra, dvs att fler kan få nära till jobbet. Naturligtvis inte alla, men chansen ökar.

    Höga boendekostnader i stan kombinerat med utbyggd bil och/eller kollektivtrafik ut ur stan trycker ut folk att bosätta sig längre bort och öka sina avstånd för arbetsresor. Därute i förglesningen krävs bil för vardagspusslet även om själva arbetsresan kan vara kollektiv. Försvinnande få därute väljer att cykla till jobbet.

    Det vore en dröm om vi fick så många bostäder i stan så att boendekostnaderna faller och fler har råd att bo här. Ett liv utan bil frigör dessutom pengar som räcker mycket längre om man cyklar än om man åker kollektivt.

    1. Hej, ja, det behövs verkligen ett trendbrott gällande våra utsläpp. Tyvärr händer alltför lite men att cykla är, som du säger, inte bara bra för klimatet utan även hälsan. Och plånboken. Kul att höra på P1-morgon igår att cyklandet ökat det senaste om än från en låg nivå här i Sverige. Hel rätt väg att gå!
      Länken till programmet är https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7088248

      Och det där är en intressant kommentar du har kring hur städer byggs vilket de också diskuterade i radioprogrammet igår. Både Stockholm och Göteborg är utspridda, Stockholm med hjälp av tunnelbana och Göteborg med hjälp av bil. Då blir det långt att cykla vilket är ett problem som är svårt att lösa. Det är bra att det då satsas på utbyggnad av cykelbanor för pendling i många städer men det krävs ett större trendbrott än så. Kanske på det sätt du nämner så att fler kan bo i närheten av sitt arbete.

      Tack för en bra kommentar!
      Niklas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.