Hållbar mobilitet i hamnen

Frances Sprei, forskare inom hållbar mobilitet, om cykling och dess framtid

Jag tog en morgonkaffe med Frances Sprei som är forskare inom hållbar mobilitet på Chalmers i Göteborg. Jag ville prata cykling, förstå en forskares syn på cyklingens framtid och vad som behövs för att öka cyklandet.

Hållbar mobilitet

Det krävs en mycket stor omställning av hur vi transporterar oss för att nå de låga utsläppsnivåer som vår planet behöver. Inom hållbar mobilitet pratas det om att nå en hållbar framtid med hjälp av elbilar, självkörande bilar och delad mobilitet, så som bilpooler. Men det pratas även om cykling och gång för kortare sträckor.

Frances Sprei på en morgonkaffe
Frances Sprei på en morgonkaffe

Jag gick rakt på sak och frågade hur man ser på cyklingens framtid inom forskarvärlden.

– De flesta scenarier för att man skall nå riktigt låga koldioxidutsläpp kräver en ökning av cykling och gång, svarar Frances. Just för att minska användningen av bilburen transport i städer. Många scenarier har även en ökad användning av kollektivtrafik.

Det är ju inte svårt att tänka sig att de mest miljövänliga transportsätten, som att cykla och gå, måste öka om vi skall nå en hållbar framtid. Men hur skall det då ske, tänker jag.

– Framförallt så pratar man ju om en omställning till elbilar, självkörande bilar, delat ägande etc. Allt är så hightech, häftigt och intressant, påpekar jag. Men cykling och gång har ju i princip alltid funnits och är inte alls hightech. Trots det skall det också öka kraftigt?

– Ja, men om man ser på cykelvärlden just nu så håller den på att förändras väldigt mycket, svarar Frances. För 10 år sedan handlade det mest om vanliga tvåhjuliga cyklar för att transportera sig själv. Men nu finns en uppsjö av olika alternativ när det gäller cyklar också. Exempelvis elcyklar och ellastcyklar som är mer hightech. Med dessa kan du frakta mer varor och du kan ta med barnen på cykeln. Det finns nu alternativ som kan tillfredsställa fler behov och tack vare denna utveckling kan cyklingen öka.

Jag blir glad av att höra Frances positiva syn på cyklingens utveckling. Och jag håller med, det händer massor inom cykelbranschen som gör att fler kan använda cykel mer. Men bara nya typer av cyklar kommer inte räcka för att fler skall välja cykeln som transportmedel i framtiden.

Snöfall i Göteborg
Ibland utmanar vädret oss som går och cyklar. Men den här morgonen var fantastisk med ett lugnt och väldigt fint snöfall.

Att få cyklandet att öka

– Ett av de största utsläppen vi har i Sverige är från bilar, säger jag. Det är ju ganska uppenbart att cykling är mycket bättre för klimatet och den lokala miljön. Ändå är det inte så många som cyklar. Hur ser du på det?

– Ja, det är typiskt att kunskap inte räcker för att få folk att ändra beteende. Precis samma sak som rökning där folk är väl medvetna att det är dåligt och ändå fortsätter de att göra det. Klimatet är ännu svårare, för rökning är något som påverkar dig direkt. Klimatförändringarna är abstrakta, de kommer i framtiden och de största effekterna drabbar antagligen inte medelklasspersoner som bor i Sverige och som är de som använder mest bil.

– Om det inte räcker med information och kunskap, vad krävs då? Här i Göteborg såg man en ökning av cyklingen när trängselskatten infördes. Är det sådana åtgärder som krävs?

– Det måste finnas en medvetenhet och kunskap i grund och botten. Men sedan måste man göra det lättare för personer att använda cykel och svårare att använda bilen. Trängselskatten gör ju det svårare och dyrare att använda bilen. Och då börjar folk tänka på alternativen.

– Vad tror du då hindrar folk från att cykla?

– Ofta brukar man prata om två barriärer för cyklister. Det ena är säkerhet och det andra är svettfaktorn. Därför tror jag på elcyklar för de kan åtgärda svettfaktorn för de som helt enkelt inte vill komma till jobbet svettig.

Jag provade elcykel ett par dagar för ett tag sedan och håller helt med om att elcyklar är utmärkt när man har långt till jobbet eller backar att ta sig över. Eller vill undvika att bli svettig. Det är väl den bästa utveckling vi sett på länge i cykelbranschen som verkligen kan få fler att cykla.

Ecoride Sense på bro
Elcykeln jag provade, en Ecoride Sense. Grymt bra om man skall över broarna i Göteborg

– Sen kan det finnas enkla preferenser som hindrar att man cyklar, fortsätter Frances. Jag cyklar ju rätt så mycket själv. Bara när man går i butiker och ser vissa typer av kläder, exempelvis vinterjackor, så tänker man att det där är ju jättesnyggt. Men hur kan man ha en sån när man bor i Göteborg? Sen inser man att en del bara går in i garaget, sätter sig i bilen, åker till jobbet och knappt är ute alls på hela dagen. Jag kan tänka mig att för vissa är det en stilfaktor. Man vill ha en viss sorts kläder och det kanske inte funkar att cykla till jobbet i de kläderna.

Detta med kläder är ju något jag skrivit om innan, exempelvis vad det gäller cykelkläder på vintern. Jag försöker ha så vanliga kläder som möjligt när jag cyklar för att slippa byta om och för att det känns snyggare och bekvämare. Men totalt opraktiska kläder är så klart inte möjliga att cykla med.

Cyklingens framtid

– Avslutningsvis, vad tror du om cyklingen framöver i Göteborg och Sverige?

– Jag hoppas att man väljer att satsa på cykling, svarar Frances. Jag tror att elcyklar har en stor potential i en stad som Göteborg men man måste ändra sitt synsätt. Man kan inte ha bilden av att Göteborg är en backig stad med dåligt väder och att den inte kan bli en cykelstad. Så länge man har en sån attityd så kommer inte så mycket hända.

– Jag hade velat att man satsade ännu mer på cykling med ordentliga cykelbanor, fortsätter hon. Om man till exempel tar Köpenhamn, så har dom ju inställningen att om man skall ta sig från A till B så skall den snabbaste och enklaste vägen vara med cykel. Det är ju liksom deras grundfilosofi som gör att man fattar rätt beslut.

Elbuss i Göteborg
Det händer mycket inom hållbar mobilitet, här en elbuss på laddning. Men händer det tillräckligt mycket?

– Sen behöver man inse att om man tar bilder från stora cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam från 70 och 80-talet så är det inte alls lika mycket cyklar som idag. På de gator där man nu ser uteserveringar såg man då parkerade bilar och bilköer. Dessa städer har gjort en resa där de valt och prioriterat cykling för att en förändring skall ske.

– Men tror du att det kommer ske här eller är det vad du hoppas, undrar jag.

– Jag tror tyvärr inte att det kommer ske i den utsträckning jag hoppas på. Och inte i den utsträckning som jag tror är nödvändig för att få de stora förändringar som vi behöver. Jag tror man behöver göra mycket mer än man gör just nu.

Jag kan bara hålla med Frances. För det första spelar cykeln en viktig roll för att nå en hållbar framtid. För det andra behövs det satsas mer på att förändra hur vi transporterar oss för att vi skall nå dit. Det går nu alldeles för långsamt och en hållbar framtid måste, måste, måste vi nå.

2 reaktioner på ”Frances Sprei, forskare inom hållbar mobilitet, om cykling och dess framtid

  1. Jag tror en anledning att det är svårt att börja cykla är att många inte har bilden att de ”är cyklister”. De har blitt en livsstil.

    De går ju att cykla i de flesta kläder om man inte har för långt och kanske cyklar 2/3 av året. Så kanske man inte behöver se sig som en cyklist utan bara börja cykla.

    Kanske?

    1. Hej Ola! Jag håller med om att det anses vara en livsstil och att det inte det behöver vara så. För kortare sträckor är det bara ett transportmedel, som att gå eller vad som helst. Och då behövs inte speciella kläder. Inte komplicerat alls!
      För längre sträckor är det så klart en annan sak, då behövs rätt utrustning. Och kanske att man är cyklist.
      Tack för input!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.